Stikstof
De Raad van State heeft op 29 mei 2019 uitspraak gedaan over het Programma Aanpak Stikstof (PAS). De Raad van State heeft geoordeeld dat het PAS niet mag worden gebruikt als basis om toestemming te verlenen voor activiteiten die leiden tot een stikstoftoename in Natura 2000-gebieden. Deze uitspraak heeft gevolgen voor allerlei ruimtelijke ontwikkelingen in heel Nederland, zoals agrarische activiteiten, industrie, infrastructuur en woningbouw.
Sinds 1 juli 2021 geldt de Wet stikstofreductie en natuurverbetering (Wsn). Onderdeel daarvan is een stikstofvrijstelling voor de (tijdelijke) bouwfase, voor de Natura 2000-toets/-vergunningplicht. Bij de vrijstelling voor de bouwfase gaat het om de vrijstelling voor ‘ de aanleg of bouw van onder andere woningen, utiliteitsbouw, energieprojecten en activiteiten in de grond-, weg- en waterbouw en de sloop van bouwwerken’ . De Raad van State heef zich nu uitgesproken over een project in de Rotterdamse haven. De Raad van State heeft als gevolg van deze zaak beslist dat de bouwvrijstelling nu niet gebruikt mag worden. Dit heeft gevolgen voor de lopende en komende projecten in het Nijmeegse.
Veel Nijmeegse projecten veroorzaken weinig stikstofemissie
In Nijmegen worden met name veel woningbouwprojecten en bijbehorende infra en voorzieningen gerealiseerd. Dergelijke projecten veroorzaken veel minder stikstofemissie dan de intensieve veehouderijen, de grote infraprojecten en de grote industrieprojecten. In Nijmegen gaat het op hoofdlijnen ook, los van enige juridische benadering, met name om activiteiten die per saldo voor een lagere stikstofdepositie zorgen. Voor de Waalsprong geldt namelijk dat van agrarisch (waaronder kassen, veehouderij en akkerbouw) naar woningbouw gasloos wordt gegaan. Voor Waalfront gaat het om transformatie van industrie naar woningbouw gasloos. En in de bestaande stad gaat het grotendeels om herstructurering waarbij minimaal van gas naar gasloos wordt gegaan.
Naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State moeten de gevolgen van de aanlegfase, net als in de tijd voordat de bouwvrijstelling van kracht, weer in kaart worden gebracht.
Per geval wordt een stikstofbeoordeling gemaakt
Onderzocht en/of onderbouwd wordt hoe significant negatieve effecten op Natura 2000-gebieden (op voorhand) kunnen worden uitgesloten. Tot nu toe zijn (na een stikstofberekening, een ecologische voortoets en/of het toepassen van meer emissiearm bouwmaterieel in de aanlegfase) de inschattingen bij de individuele gevallen dat stikstof geen knelpunt is en dat deze door kunnen gaan. Toch zijn en blijven de precieze gevolgen niet altijd bekend, mede omdat er nog veel onduidelijkheden zijn en blijven rondom de stikstofproblematiek.
We houden rekening met stikstofrisico's in de grondexploitaties
Omdat de precieze gevolgen niet altijd bekend zijn, zijn er bij iedere situatie bepaalde stikstofrisico’s. Met deze risico’s wordt in de grondexploitaties rekening gehouden. Bij de VGP zijn de risico’s voor de grondexploitaties opnieuw beoordeeld. Via het traject van Schone Lucht Akkoord is Nijmegen betrokken bij routekaart “Schoon en Emissieloos Bouwen”. Momenteel wordt er gewerkt aan een beleidsvoorstel om het gebruik van schonere mobiele werktuigen in de bouwfase af te dwingen.